Premsa on line25/10/2005
El ral.li de les comarques tarragonines
El setmanari gratuït
Claxon és una de les moltes publicacions que es fa ressò del Rally Catalunya, que aquest cap de setmana circularà pel terme de
Vilaplana:
”Des d'aquest dijous i fins diumenge i amb un recorregut que passa per sis comarques tarragonines”
“Tarragona acull, per primer cop, una edició íntegra del Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada Des de dijous vinent i fins diumenge es disputaran les diferents etapes de la 41a edició del Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada, enguany íntegrament per les carreteres de la demarcació de Tarragona. A Salou hi haurà la sortida i l'arribada de carrera”
“A partir de dijous vinent i fins diumenge les comarques tarragonines viuran un dels grans esdeveniments esportius de l'any: la 41a edició del Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada. La importància d'aquesta prova és prou coneguda, però la novetat i l'atractiu des de la perspectiva de les comarques meridionals és que aquesta vegada el recorregut ha estat programat íntegrament per les seves carreteres i el cor de tot el muntatge estarà a Salou i el parc Port Aventura. Concretament, la carrera transcorrerà per sis comarques diferents: el Tarragonès, el
Baix Camp, el Priorat, la Conca de Barberà, l'Alt Camp i el Baix Penedès. El recorregut total és de 1.324,70 quilòmetres, dels quals 358,10 seran de velocitat pura distribuïts en 15 trams cronometrats. A Salou, doncs, hi haurà la sortida i l'arribada de carrera, així com la cerimònia final de lliurament de premis, mentre que el parc temàtic de Port Aventura farà les funcions de parc tancat, zona d'assistència, base i sala de premsa.
A diferencia de les seves dues primeres edicions mundialistes (1991 i 1992) i, també, de les dues últimes disputades fins aquest moment (2003 i 2004), en les que el ral.li no es va desplaçar en cap de les seves etapes a la zona tarragonina, aquesta 41a edició tindrà el seu centre neuràlgic i transcorrerà íntegrament per la demarcació.
Cal tenir en compte que en aquests anys que han passat des de l'última visita del ral.li mundialista al sud de Catalunya, una bona part de les carreteres por les que transcorrerà han experimentat una notable millora en l'asfalt i alguns dels revolts dels trams fins i tot modificats en benefici de la comoditat i seguretat de la circulació diària.
El podi, a Salou
Després de l'habitual sortida protocol.lària a última hora de la tarda d'aquest dijous, per a portar els participants des de Salou fins al parc tancat de Port Aventura, l'autèntica primera etapa serà el divendres 28 i sortirà des del parc temàtic a un quart de vuit del matí per recórrer sis trams de velocitat (156,15 kms) i arribar a aquest mateix lloc a partir de les 18.49 hores, aproximadament, després del 'flexi-service' que imposa la reglamentació del mundial. El dissabte dia 29 se celebrarà la segona etapa a partir de dos quarts de vuit del matí, amb sis trams més i 142 quilòmetres de velocitat, sempre amb el centre a Port Aventura i arribada aproximada a partir de dos quarts de set del vespre.
La tercera i última etapa tindrà lloc entre Port Aventura i Salou, començant a les vuit del matí i acabant a les 13.20 hores, amb tres especials ja disputades a les etapes anteriors, encara que el de Santa Marina és el mateix que Colldejou, però amb menys quilòmetres. Aquests tres trams es faran de forma seguida sense cap assistència, i sumen un total de 60 quilòmetres cronometrats.
Segons es marca a la reglamentació del mundial, tots els parcs d'assistència -un total de nou al llarg de les tres etapes-, se celebraran a les àmplies zones delimitades a l'efecte en el recinte de Port Aventura, que ja en els anys 2001 i 2002 van acollir el Ral·li, concretament els parcs d'assistència de la segona i primera etapa, respectivament.
El Ral·li i Tarragona
La relació del Ral.li Catalunya amb la demarcació de Tarragona va començar l'any 1993. Durant deu anys, de forma consecutiva, fins al 2002, els aficionats van poder gaudir d'alguna de les etapes celebrades en aquestes comarques. El primer any es van disputar quatre especials durant la segona etapa, passant per Can Ferrer, Pont d'Armentera, Prades i la Riba. Aquest últim tram, amb el pas dels anys, es convertiria en un dels més disputats, ja que des del 1993 fins el 2001 (amb l'excepció de l'edició de 1995), s'inclouria en el recorregut en alguna de les seves variants o configuracions, com segueix passant en el 2005.Un altre de les especials que s'emporta la palma en aquest aspecte és l'emblemàtic Prades, present des de 1993 fins el 1999 (també amb l'excepció de 1995). Per la seva part, el Priorat, sempre en aquest sentit Cornudella-Gratallops, es va incloure a l'itinerari entre 1995 i 1998. A més a més, la Figuera, la Bisbal de Falset i Escaladei (sentit Cabacés-la Morera) van repetir actuació durant tres temporades consecutives. Ara, amb el 41 Ral.li RACC Catalunya-Costa Daurada centrat exclusivament a la demarcació de Tarragona, al marge de l'indiscutible interès esportiu de l'esdeveniment, també cal tenir en compte els beneficis que ha de reportar al sector turístic de la zona. Si tenim en compte que les previsions són que atragui mig milió de persones i que més de 15.000 podrien fer nit en algun dels hotels de Salou, poca cosa més es pot dir. Hotelers, restauradors i el parc temàtic, sobretot, seran els grans beneficiats, que rebran un volum de clientela extraordinària, més enllà de la temporada estiuenca, juntament amb la festa del Halloween, que també constitueix un atractiu potent, en aquest cas especialment per a Port Aventura.
Ral.li RACC-Village
Així, doncs, el 41è Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada concentra en aquesta edició la seva activitat a Salou i a les instal·lacions de Port Aventura, emplaçament, aquest últim, del HQ i el Service Park. Serà precisament en el parc de treball on s'alçarà una de les novetats més importants d'aquesta edició del Catalunya: el Ral·li RACC-Village, que conformarà un espai únic, distribuït en quatre grans àrees diferents. La primera d'elles, el Garden, es tracta d'una zona reservada als invitats de les empreses i als patrocinadors que desitgin organitzar les seves activitats promocionals, podent-se beneficiar d'una gran oferta de restauració i activitats a les carpes, la terrassa i els diferents serveis generals d'atenció i logística. El Club serà un espai exclusiu per a invitats VIP, amb vistes al parc de treball i una refinada oferta gastronòmica, proveït de llotges, pantalles amb imatges i classificacions 'on-line' del ral.li, a més d'una terrassa-bar privada. A la Zona d'Estands, les empreses i patrocinadors tindran l'oportunitat de donar a conèixer els seus productes al gran públic, mentre que l'Àrea Comercial es destinarà a les accions lúdiques d'animació, entreteniment, simuladors i restauració en general.
Al marge de Port Aventura, el passeig marítim Jaume I de Salou aplegarà activitats paral.leles especialment adreçades al gran públic. A més de situar-s'hi el podi de sortida i arribada de cursa i de ser l'escenari de la cerimònia final de lliurament de premis, els pilots participants tancaran les dues primeres etapes del ral.li circulant per l'avinguda abans d'arribar al parc de treball emplaçat a Port Aventura. Entre altres activitats hi haurà un campionat de Ral.li Slot i la prova de cotxes dirigits per radio control.
Més pilots espanyols que mai
Independentment dels pilots espanyols prioritaris
FIA que participen de forma regular al Campionat del Món, com són Dani Solà (Movistar-Ford Focus RS WRC04), Xevi Pons (Citroën Xsara WRC) i el pilot del mundial Júnior, Daniel Sordo (Citroën C2 Súper 1600), la llista dels pilots espanyols que han anunciat la seva participació al 41 Rally RACC Catalunya-Costa Daurada és molt significativa. Són més de 15 els inscrits, destacant noms habituals al nacional de l'especialitat, com Enrique García-Ojeda (Subaru Impreza gr. N), Manuel Rueda (Renault Clio Súper 1600), Luis Carballido (Citroën C2 Súper 1600) o Rafael Martínez-Saco (Subaru Impreza gr. N). Els millors especialistes catalans també estaran a la sortida, començant per l'actual Campió, Josep Maria Membrado (Renault Clio Súper 1600), Joan Ollé (Seat Córdoba WRC), Albert Orriols (Mitsubishi Lancer grup N), Enric Mir, Ramon Montlleó i Antoni Gibert (els tres amb Clio Renault Sport grup N). També cal anomenar, tots ells inscrits en grup N, a Sergio Pérez (Peugeot 206 RC), Joan Font i Salvador Canals (els dos al volant de Mitsubishi Lancer), Josep Fornell (Clio Renault Sport), Carlos Puig (Seat Ibiza 1.8T) i David Fontclará (amb un Fiat Cinquecento, en aquest cas de grup A).
'Shakedown' amb base a Falset
El Shakedown del 41 Ral.li RACC Catalunya-Costa Daurada estarà ubicat a Falset, a uns 39 quilòmetres del parc d'assistència de Port Aventura, on els equips disposaran d'un espai limitat per ubicar una assistència ràpida a 2,5 quilòmetres de la sortida. El tram de carretera escollit és una porció de la T-740 que va de Falset a Porrera, entre els punts quilomètrics 1,3 i 4,1. El 'Shakedown' (prova de vehicles de competició), tindrà lloc el dijous 27, entre les 8 i 14 hores, encara que fins a les 11 estarà reservat en exclusiva als pilots prioritaris FIA.
Pel que fa la primera etapa, es disputaran, a doble passada, les especials cronometrades de Querol (25,43 quilòmetres) i el Montmell (24,14 quilòmetres), mentre que
Vilaplana (28,33 quilòmetres) i Pratdip (28,35 quilòmetres) gaudiran en una ocasió del pas dels participants. La segona etapa estarà composta per sis trams més: el Lloar-la Figuera (20,01 quilòmetres) i Capafonts (27,54 quilòmetres), a doble passada; Colldejou (28,48 quilòmetres) i Riudecanyes (11,27 quilòmetres). La tercera i última jornada se centrarà en la repetició de les tres especials celebrades els dies anteriors: Colldejou, Riudecanyes i
Vilaplana.
Còrsega i Catalunya, amb el mateix cotxe
Des que el 2003 els ral·lis de Còrsega i
Catalunya es van disputar en caps de setmana consecutius, l'entesa entre els respectius organitzadors evoluciona de tal manera que totes dues curses estan posant, de comú acord amb la FIA, els fonaments d'una bona part del que serà l'especialitat en el futur. Si el 2004 els equips oficials van haver de disputar Còrsega i Catalunya amb el mateix motor als seus vehicles, aquesta temporada hauran de fer-ho amb la mateixa unitat de cotxe en la seva totalitat (xassís-motor), una particularitat important ja que està previst que aquest fet succeeixi habitualment el pròxim any pràcticament en tots els ral·lis, ja que aquests estaran agrupats per duets segons tipus de sòl (asfalt, terra) i àrea geogràfica, independentment que tinguin lloc en dos caps de setmana consecutius si s'organitzen a Europa, o amb més espai de temps entre ells per motius de distància i disposició del calendari. Per controlar degudament que s'utilitza el mateix cotxe a totes dues curses, a les verificacions de Còrsega els comissaris tècnics marcaran amb sengles precintes de plom el xassís i el motor de tots els cotxes inscrits pels constructors. Aquests precintes hauran d'estar intactes durant el desenvolupament dels dos ral·lis, encara que podran ser destruïts (sempre en presència de comissaris FIA) per canviar el càrter motor, si és necessari, o si el vehicle es retira de la primera cursa.
Per cert, que davant el poc marge de temps que hi ha entre el final del Tour de Còrsega i el Ral.li RACC Catalunya-Costa Daurada (menys de quatre dies), el RACC va fletar un vol xàrter que ha unit Ajaccio amb l'aeroport de Reus i que va sortir de la ciutat corsa aquest dilluns, 24 d'octubre.
Seguretat i respecte pel medi ambient
Un esdeveniment com el Rally RACC Catalunya-Costa Daurada implica un enorme moviment de persones entre els participants i els seus serveis, els organitzadors i el públic. Això exigeix, també, una cura molt especial pel medi ambient i la seguretat.
En primer lloc, el RACC apel.la al civisme dels molts aficionats que seguiran in situ el ral.li, a qui recorda que és fonamental situar-se en llocs elevats, no posar-se als espais marcats amb cinta vermella, deixar lliures les escapatòries i, als revolts, no col.locar-se mai a les traçades de sortida dels cotxes. Per fer possible tot això, a cada tram es configuraran les anomenades «zones de públic», llocs segurs controlats per comissaris que alertaran davant qualsevol incorrecció que pugui fer perillar la marxa del ral.li. Fora d'aquestes zones especialment pensades per al públic -sempre molt pròximes a àrees d'aparcament- l'accés a les especials serà molt difícil. Una dada curiosa -i que també afecta la seguretat- és que s'espera que hi hagi un gran nombre d'helicòpters treballant durant la cursa realitzant diverses funcions. El 2004 hi va haver ni més ni menys que 42 unitats registrades, la qual cosa va propiciar un intens trànsit aeri que, si no hagués estat pel rigorós control de l'organització, no hauria estat possible gaudir dels alts índexs de seguretat aconseguits, ni que tots els aparells exercissin al mateix temps les seves respectives feines. En tot cas, tots els helicòpters que tinguin previst sobrevolar la zona del Ral.li RACC han de presentar la sol.licitud d'autorització amb la qual passen a estar integrats dins l'estructura aèria de la cursa, amb el corresponent pla d'altituds i de desplaçaments, coordinats per un controlador aeri.
D'altra banda, a les zones de públic i voltants s'efectuarà una ràpida feina de neteja una vegada acabats els trams i fins i tot durant la seva disputa. Els aficionats disposaran de grans contenidors per poder dipositar les deixalles que es generin, amb la finalitat d'evitar que aquests s'estenguin pels boscos o camps pròxims. Per informar i conscienciar a tots, el personal de l'organització es repartirà per les zones de públic i l'aconsellarà tancar les escombraries en bosses per dipositar-les als vorals en cas de no tenir a prop els esmentats contenidors, facilitant així la seva recollida a les brigades de neteja. A més, a les zones de públic s'instal.laran uns cridaners cartells, en els que es demanarà explícitament la col·laboració dels espectadors.
Naturalment, també estarà totalment prohibit encendre foc, tant durant el dia com de nit. Així mateix, es perseguiran totes les accions d'agressió a la natura que es produeixin durant el ral·li, com la tala de troncs, al pas indiscriminat per llocs conreats, etc.”
Raquel Virgili
Claxon, 25-10-2005
+ Publicar el meu comentari